Over Itoshii

Japanse ‘All you can eat’ restaurant

Dit betekent dat u bij Itoshii onbeperkt kan eten voor een vaste lage prijs. Gevestigd in Zwolle / Lisse en Hoofddorp. Het woord Itoshii betekent in het Japans ‘geliefd’. 

” We zijn met Tabletmenukaart begonnen om te kunnen besparen op personeelskosten. We hadden eigenlijk geen twijfels aan het product. We kenden het systeem wel uit Duitsland toentertijd en zijn zelfs nog naar Duitsland gereden om een tablet te proberen, dat was een systeem van een ander bedrijf. We moesten een keuze maken voor automatisering en het risico nemen en proberen de voordelen eruit te halen. Wij zagen dat wel zitten, zeker de pluspunten en voordelen. Zeker omdat indien je 160 man met turflijsten moet doen, dan ben je zeker een personeelslid kwijt alleen om dat te kunnen doen. 

Eén van de dingen waar we eerst bang voor waren 

waren was de rust in de keuken. Het aanslaan van de turflijsten gaat een voor een. Met de Tablet zou het theoretisch kunnen gebeuren dat in eens 40 tafels tegelijk bestellen, krijg je dan geen piekdrukte van alles tafels tegelijk. Maar gek genoeg bleek de turflijst zwaarder dan de tablet: met turflijsten was het constant drukte: je bent constant de hele avond aan het aanslaan en met de Tablet komen ze per partij binnen en tussendoor rustmomenten. Nu verloopt het beter in de keuken omdat ze grote partijen ineens klaar kunnen maken, we hebben ‘all you can eat’ natuurlijk, in plaats van een voor een. Het is efficiënter.

De persoon die achter de computer stond om turflijsten aan te slaan, stond echt 2,5 uur non stop aan te slaan en moest dan ook echt snel genoeg zijn. Voor 1 tafel ben je 1 minuut kwijt om aan te slaan. 50 tafels is 50 minuten, meestal 3 tot 4 rondes dan is echt al 2,5 uur.

We hebben 4 zaken met de tablet en we hebben echt wel uit ervaring meegemaakt dat het, zolang er geen netwerk problemen zijn natuurlijk, gewoon prima is en alleen maar voordelen geeft.”

Zo’n tablet doet toch wel iets met je zaak, hoe raar het ook klinkt. Ik zie er geen minpunten in, op zich alleen maar fijn en ook meer van deze tijd. Zelfs ouderen die volgen gewoon, het is heel simpel uit te leggen en het werkt.”

Fu Wing Pang

Eigenaar, Itoshii

De Resultaten

Bij Itoshii hebben we op verschillende punten een verbetering laten zien:

1. De Keuken is productiever
2. De bediening is productiever inzetbaar
3. Gasten ervaren een verbetering van de service
4. Managers hebben een beter overzicht
5. Besparing op personeelskosten
6. Foutmarge is flink verlaagd, er worden veel minder fouten gemaakt in de keuken

Bestelformulier of Tabletmenukaart

Tabletmenukaart

  • Direct verwerking van bestellingen in de kassa
  • Direct bestellingen naar de keuken
  • Direct drank bestellingen naar de bar
  • 15 – 30% meer omzet
  • 10 – 20% minder personeel

Bestelformulier

  • Verwerking in de kassa is tijdrovend
  • Bestellingen pas door naar de keuken na verwerking in de kassa
  • Drank bestellen pas als de bediening tijd heeft